امروزه تعمیر موبایل، یک زمینۀ شغلی حرفهای شده است. با توجه به تحول مدام گوشیها، تعمیرکار موبایل باید همواره بکوشد تا مهارت و دانش شغلی خود را از طریق آموزش تعمرات موبایل بهروز نگه دارد. البته از نظر افرادی که دیده اند ، ویژگی تعمیرکار موبایل باید فراتر از داشتن مهارت باشد. یک تعمیرکار موبایل مانند افراد سایر مشاغل باید اصول اخلاق حرفهای را سرلوحۀ کارش قرار دهد. منظور از اخلاق حرفهای، مجموعهای از ارزشها و قانونهایی است که باید بر رفتار افراد در محیط کار حاکم باشد.
ویژگیهای یک تعمیرکار موبایل حرفهای
اخلاق حرفهای
اصول اخلاق حرفهای تدوین شدهاند تا هر کس در محل کار رفتار مناسب و سنجیدهای با ارباب رجوع و سایر همکارانش داشته باشد. زیربنای این اصول، همان ارزشهای اخلاقی شناخته شدهای هستند که همۀ ما کمابیش به آنها واقف هستیم. از جملۀ این اصول میتوان به صداقت، امانتداری، احترام به دیگران، پایبندی به قانون، پرهیز از آسیب رساندن به دیگران و مسیولیتپذیری، اشاره کرد. البته این اصول برای هر حرفهای مصادیق مشخص و متفاوتی دارد. به عنوان مثال، اصول اخلاق حرفهای برای یک تعمیرکار موبایل با اخلاق مربوط به پزشکان تفاوتهای بارزی دارد.
اخلاق حرفه ای تعمیرکار موبایل
شاید فکر کنید اخلاق حرفهای موضوعی است که اصنافی مانند وکلا و پزشکان ملزم به رعایت آن هستند و نمیتواند ویژگی تعمیرکار موبایل باشد که در قبال ارایۀ خدماتی باید صرفاً دستمزدش را از مشتری طلب کند. اما مثل هر شغلی، برای یک تعمیرکار موبایل هم میتوان استانداردهای رفتاری مشخصی تعریف کرد. با این کار رفتار حرفهای مناسب و انتظارات جامعه از این صنف سازماندهی میشود. تعمیرکار میتواند با رعایت آداب اخلاق حرفهای، به مشتری تضمین دهد که کار خود را به بهترین نحو انجام خواهد داد.
اخلاق حرفهای تعمیرکار موبایل
تعمیرکار موبایل باید با مشتریان و همکاران خود با احترام و وقار رفتار کند. خوشاخلاق باشد و در رفتارش آداب معاشرت و حریم افراد را رعایت کند. او باید به حرفها و خواستههای مشتری به دقت گوش دهد. علاوه بر این، ظاهر آراسته و مرتب نیز در جلب اعتماد مشتری بسیار موثر است.
مدیریت و تعهد در زمان
وقتشناسی از ویژگیهای یک تعمیرکار موبایل حرفهای است. وقتشناسی نشاندهندۀ مسیولیتپذیری فرد است. یک فرد حرفهای به وقت مشتری اهمیت میدهد. سر وقت در محل کارش حاضر میشود و موبایل تعمیر شده را در موعد مقرر آماده میکند.
صداقت
صداقت از اصول بسیار ارزشمند اخلاق حرفهای است. تعمیرکار موبایل باید در ارایۀ خدمات، راستگو و امانتدار باشد. اگر در انجام تعمیری مهارت لازم را ندارد باید صادقانه با مشتری در میان بگذارد. با کمکاری یا انجام تعمیرات غیر ضروری هزینۀ اضافی به مشتری تحمیل نکند. همچنین باید با دریافت دستمزد منصفانه اعتبار خودش را پیش مشتریان افزایش دهد. بیشک امانتدار بودن از اساسیترین ویژگی تعمیرکار موبایل است. تعمیرکار باید خود را ملزم بداند که در دادهای ذخیرهشده در گوشی افراد سرک نکشد و از نشر آنها شدیداً اجتناب کند.
انضباط و تعهد تعمیرکاران موبایل
نگرش مثبت به کار
نگرش منفی و بی انگیزه بودن از رفتارهای غیرحرفهای محسوب میشوند. یک تعمیرکار حرفهای موبایل همواره به کیفیت خدماتی که ارایه میدهد توجه دارد. او تعمیر هر موبایلی را با علاقه و به بهترین شکل ممکن انجام میدهد. مشتریان انتظار دارند که موبایل آنها به گونهای تعمیر شود که گویی تنها دغدغۀ تعمیرکار، تعمیر گوشی آنها است. یک تعمیرکار حرفهای به مشتری این تضمین را میدهد که به کیفیت تعمیر توجه بسیار زیادی دارد.
خوش خلقی
اگر پس از پایان تعمیرات، مشتری از کیفیت خدمات راضی نبود و اعتراض کرد، یک تعمیرکار موبایل حرفهای با مشتری درگیر نمیشود و میکوشد شرایط پیشآمده را به بهترین شکل مدیریتکند. او به خواستهها و اعتراضات مشتری با آرامش و احترام گوش میدهد و برای کسب رضایتش، حداکثر تلاش خود را میکند.
نکات کاربردی برای تعمیرکاران
برای تحقق رفتار حرفهایِ تعمیرکار موبایل و برای اطمینان از کیفیت کار میتوان به چند نکتۀ کاربردی و راهگشا اشاره کرد. رعایت این نکات در بدست آوردن رضایت مشتریان تاثیر زیادی دارد.
متخصص و با مهارت
تعمیر تلفن همراه دامنۀ وسیعی از مهارتها را در بر میگیرد. تعمیرکار موبایل علاوه بر ابزار رایج، به ابزار و تجهیزات تخصصی هم نیاز دارد تا برای انجام تعمیرهایخاص به دردسر نیفتد. محلکار مناسب، جایی است که تمام ابزارهای لازم را در اختیار تعمیرکار بگذارد. قطعاً کار کردن با ابزارهای مجهز کارایی و انگیزۀ تعمیرکار را افزایش میدهد.
نظم در کار
جدا کردن اجزای گوشی باید با حواس کاملاً جمع انجام شود. زیرا، تعمیرکار باید موقع مونتاژ مجدد دقیقاً در مسیر برعکس حرکت کند تا سردرگم نشود و بیجهت وقت خود را هدر ندهد. هنگام جداسازی و مونتاژ، باید مراقب السیدی موبایل بود. السیدی گوشی، قطعهای بسیار شکننده و گرانقیمت است. همچنین هر پیچ باید با دقت فراوان در شیار مربوط به خودش قرار بگیرد. اگر به دلیل بیاحتیاطی تعدادی از پیچها در جای اشتباه قرار بگیرند یا کلاً فراموش شوند، به شکاف پیچها آسیب وارد میشود و تراز گوشی نامتعادل میگردد.
آراستگی در محیط کار
بسیار ضروری است که محل کار تعمیرکار مرتب و تمیز باشد. محیط تمیز همیشه افراد را به خود جذب میکند و روی کیفیت خدمات هم تاثیر دارد. کثیف و نامرتب بودن محل کار، نشانۀ آشفتگی تعمیرکار در شیوۀ کارش است. مشتری از سپردن گوشی خود به مغازهای بههمریخته واهمه دارد و عطای تعمیر موبایل را به لقایش میبخشد.
مدیریت در مواد و تجهیزات مصرفی
قبل از شروع تعمیر موبایل، بهتر است تمام قطعات لازم برای تعویض تهیه شوند. اگر قطعات یدکی رایج در انبار در دسترس تعمیرکار باشند، وقتی موبایلی را برای تعمیر تحویل میگیرد، میتواند بلافاصله تعمیر آن را شروع کند و در این دنیای پر رقابت در وقت صرفهجویی کند.
تعمیرکار موبایل باید بروز باشد
امانت داری
سیم کارت و کارت حافظۀ موبایل تعمیری را باید در جای امن نگه داشت. بهتر است این کار را سازمان یافته انجام داد، مثلاً آنها در یک جعبۀ کوچک جداگانه با یادداشت کردن نام مشتری یا مدل گوشی یا شمارۀ رسید نگهداری شوند. با این کار وقتی مشتری برای پس گرفتن گوشی میآید تعمیرکار مجبور نخواهد بود کشوی خود را زیر و رو کند.
گاهی دادههای ذخیره شده از خود گوشی ارزشمندتر هستند. موقع تعمیر گوشی باید مطمین شد که دادهها حذف نمیشوند. در صورت لزوم، باید قبل از حذف دادهها یک نسخه پشتیبان از آنها ذخیره شود و مشتری هم مطلّع شود.
بروز بودن
اینترنت گنجینۀ عمیقی از دانش است.تعمیرکار موبایل باید بر جستجوی اینترنتی مسلط باشد تا از طریق اینترنت راه حل مشکلات ناآشنا را پیدا کند ممکن است برای یک خطای خاص در یک مدل گوشی خاص، یک راه حل آسان وجود داشته باشد که تعمیرکار از آن بی اطلاع است. حل مشکل از طریق یک راه حل سادۀ پیدا شده در اینترنت بسیار لذتبخش است.
جمع بندی
در انتها به نظر شما برای یک تعمیرکار حرفه ای موبایل بودن به چه نیاز دارید از تجربیات و نقطه نظرات خود برای ما در بخش کامنت ها بگویید در ضمن اگر علاقمند هستید در دوره های آموزش تعمیرات موبابل ما شرکت کنید با ما در ارتباط باشید
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اخلاق حرفه ای در تعمیرات موبایل" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اخلاق حرفه ای در تعمیرات موبایل"، کلیک کنید.