عوامل خرابی آسانسور : تجربه شخصی و نکات فنی برای پیشگیری

چه عواملی موجب خرابی آسانسورها می شوند؟

خب دوستان امروز می خوام براتون از تجربه خودم در مورد خرابی آسانسور و این که چه عواملی باعث میشه این وسیله مهم خونه ها و ساختمان های مدرن خراب بشه بگم. چیزی که خیلی از ماها کمتر بهش فکر می کنیم ولی وقتی خرابی پیش بیاد همه مشکلاتش جلوی چشممون میاد! این مطلب رو با لحن صمیمی و خودمونی همراه با نکات فنی دقیق آماده کردم که هم کسانی که تازه با این قضیه برخورد داشتن بتونن راحت درکش کنن و هم کسانی که بیشتر با این موضوع آشنان اطلاعات جدیدی به دست بیارن.

خرید آسانسور و اولین تجربه من!

تقریباً سه سال پیش بود که توی ساختمون جدیدمون آسانسور نصب کردیم. همه چیز اولش عالی بود! همه مون خوشحال از این که دیگه نیازی نیست پله ها رو بالا و پایین کنیم. اما بعد از مدتی یه روز وسط طبقه دوم بود که آسانسور یهو وایستاد! همه این تجربه رو داشتیم : اضطراب ترس و شکایت های کلی!

خرابی های آسانسور نه تنها اعصاب خوردکنن بلکه ممکنه هزینه های بالایی هم روی دست آدم بزاره. حالا بیاید باهم بررسی کنیم که چه عواملی باعث خرابی این دستگاه های پرکاربرد میشن.

۱. عدم سرویس و نگهداری منظم

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث خرابی آسانسور میشه نبود سرویس منظم است. مثل هر وسیله دیگه ای آسانسورها هم نیاز به چکاپ و نگهداری دارن. اگه هر چند وقت یکبار سرویس نشه قطعاتش فرسوده میشه و می تونه به خرابی های جدی منجر بشه.

عوامل فنی در این زمینه :

  • قطعات مکانیکی مثل موتور و کابل ها باید هر چند وقت یک بار چک و در صورت نیاز تعویض بشن.
  • روان کاری ریل ها و سیستم بالابر از خرابی های احتمالی جلوگیری می کنه.

۲. خرابی های برقی

یکی دیگه از مواردی که بارها بهش برخوردیم نوسانات برق است. اگه برق خونه ها و ساختمان به طور مرتب نوسان داشته باشه به آسانسور فشار زیادی میاد. خودم شخصاً چند بار دیدم که به خاطر قطعی یا نوسان برق آسانسور از کار افتاده.

چطور این مشکل رو رفع کنیم؟

  • استفاده از U P S     : یکی از راه حل های اصلی نصب سیستم های برق اضطراری یا U P S  هست که در صورت قطع شدن برق انرژی لازم برای کارکرد آسانسور رو تامین می کنه.
  • چک کردن مدارها و سیم کشی ها : هر چند وقت یکبار سیم کشی های ساختمان رو چک کنید که مطمئن بشید از جای مطمئنی هستن و جایی اتصال کوتاه یا نقص فنی نداشته باشن.

۳. فشار زیاد بر روی موتور

استفاده بیش از حد یا بار اضافه روی آسانسور raynlift می تونه به موتور آسیب بزنه. به عنوان مثال اگه وزن بیش از ظرفیت مجاز در آسانسور قرار بگیره موتور باید بیشتر کار کنه و این باعث کاهش طول عمر و احتمال خرابی سریع تر موتور میشه.

۴. خرابی سنسورها

خیلی وقت ها خرابی آسانسور ممکنه به خاطر خراب شدن سنسورها باشه. سنسورهایی که برای تشخیص باز و بسته شدن درها یا توقف در طبقات استفاده میشن ممکنه به مرور زمان دچار خرابی بشن. وقتی این سنسورها درست کار نکنن در نتیجه آسانسور نمی تونه به درستی عمل کنه.

۵. مشکلات مربوط به درب های آسانسور

یکی از شایع ترین مشکلات خرابی درب های آسانسوره. اگه درب ها درست بسته نشه یا گیر کنه ممکنه کل سیستم قفل بشه. این مشکل اغلب به خاطر خراب شدن قطعات مربوط به درب مثل لولاها جک ها و ریل های درب رخ میده.

۶. فرسودگی کابل ها

آسانسورها با استفاده از کابل هایی از جنس فولاد بالا و پایین میرن. فرسودگی و خوردگی کابل ها بعد از چند سال استفاده یکی از دلایل خرابی آسانسوره. این مسئله خیلی خطرناکه و باید بهش توجه بشه.

علت فرسودگی

اثرات احتمالی

خوردگی و زنگ زدگی کابل ها

قطع شدن ناگهانی یا گیر کردن آسانسور

فشار بیش از حد به کابل ها

افزایش احتمال پارگی کابل ها

۷. خرابی سیستم ترمز

سیستم ترمز در آسانسور یکی از بخش های حیاتی هست که اگه دچار مشکل بشه ممکنه منجر به حوادث خطرناکی بشه. خرابی در سیستم ترمز مکانیکی یا الکترونیکی آسانسور باعث میشه که کابین نتونه به خوبی توقف کنه و این مسئله می تونه حوادث ناگواری به دنبال داشته باشه.

۸. تاثیر آب و هوا

آسانسورها مخصوصاً اون هایی که در محیط های بیرونی نصب شدن یا به طور مستقیم با محیط بیرون در ارتباط هستن ممکنه تحت تاثیر شرایط آب و هوایی خراب بشن. مثلاً :

  • رطوبت بالا می تونه باعث زنگ زدگی قطعات فلزی بشه.
  • سرما و یخ زدگی هم باعث کند شدن یا گیر کردن قطعات مکانیکی میشه.

۹. نصب نادرست آسانسور

یکی از مشکلاتی که من و همسایه ها تو ساختمونمون داشتیم نصب نادرست آسانسور بود. نصب غیر استاندارد باعث میشه که آسانسور به طور مرتب به مشکل بخوره. اگه از همون اول نصب به درستی انجام نشه قطعات زیادی ممکنه دچار خرابی بشن.

۱۰. استفاده غیر اصولی و ناآگاهانه

در آخر خیلی از خرابی های آسانسور به خاطر استفاده نادرست یا ناآگاهانه ما هست. فشار دادن مکرر دکمه ها یا باز و بسته کردن درب با زور می تونه به قطعات آسیب بزنه و باعث بشه که آسانسور زودتر از موعد خراب بشه.

جمع بندی

در پایان برای جلوگیری از خرابی های آسانسور بهتره که به سرویس های منظم و نگهداری اصولی توجه ویژه ای داشته باشیم. خرابی آسانسور به دلیل قطعات فرسوده نوسانات برق و فشار زیاد بر روی قطعات مکانیکی اتفاق میفته و با نگهداری مناسب و استفاده درست می تونیم از خرابی های احتمالی جلوگیری کنیم.

پرسش های متداول

۱. هر چند وقت یک بار باید آسانسور سرویس بشه؟ بهتره هر ۶ ماه یکبار سرویس کامل بشه. البته اگر در محیط های پرترافیک قرار داره شاید نیاز به سرویس های دوره ای بیشتری داشته باشه.

۲. اگر آسانسور بین طبقات گیر کنه چه کار باید کنیم؟ اگه آسانسور گیر کرد به هیچ وجه سعی نکنید درب رو با زور باز کنید. از دکمه تماس با خدمات اضطراری استفاده کنید و منتظر بمونید.

۳. هزینه های مربوط به نگهداری آسانسور چقدره؟ هزینه های نگهداری بسته به نوع و مدل آسانسور متفاوته اما معمولاً بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان در سال متغیره.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عوامل خرابی آسانسور : تجربه شخصی و نکات فنی برای پیشگیری" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عوامل خرابی آسانسور : تجربه شخصی و نکات فنی برای پیشگیری"، کلیک کنید.