خدمات حسابرسی و حسابداری چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت های خدمات حسابداری و حسابرسی

اگر از من بپرسید تا همین چند سال پیش فکر می کردم حسابداری و حسابرسی دو تا اسم برای یه کارن. تا این که خودم رفتم سراغ حسابدار شدن و یه کم بعدش با یه حسابرس روبرو شدم. اینجا بود که فهمیدم نه تنها یکی نیستن بلکه تفاوت های زیادی هم دارن. تو این مقاله می خوام با زبون ساده و بدون کلیشه بهتون بگم که این دو تا چه فرقی دارن و کدومشون برای شما بیشتر به درد می خوره.

خدمات حسابرسی و حسابداری چه تفاوت هایی دارند؟

حسابداری چیه؟

حسابداری یه جورایی قلب یه کسب وکار به حساب میاد. حسابدارها کارشون اینه که دخل و خرج شرکت ها رو ثبت کنن صورت های مالی درست کنن و حقوق و مزایا رو محاسبه کنن. مثل یه رفیق پایه همیشه کنار شرکت ها هستن. اگه حسابدار نباشه شرکتی نمی تونه بفهمه داره سود می کنه یا ضرر! یکی از مهم ترین وظایف حسابدارها ثبت تراکنش های مالی توی دفاتر یا سیستم حسابداریه. تراکنش یعنی هر پولی که وارد یا خارج میشه چه خرید باشه چه فروش چه حتی حقوق کارمندها.

حسابرسی چیه؟

حالا حسابرسی دقیقا کاریه که بعد از حسابداری میاد. یعنی حسابرس ها کارشون این نیست که پول های ورودی و خروجی رو ثبت کنن. اون ها بیشتر مثل کارآگاه ها هستن که می خوان ببینن آیا حسابدارها کارشون رو درست انجام دادن یا نه. حسابرس میاد و حساب کتاب های شرکت رو بررسی می کنه تا مطمئن بشه که همه چیز طبق اصول و مقررات حسابداری ثبت شده. شاید یه جورایی کارشون رو بشه مثل قاضی ها دونست که حکم نهایی رو میدن.

حالا چرا باید هر دوشون باشن؟

بذارید یه مثال بزنم. فرض کنید شما تو خونه خودتون همیشه حساب کتاب دخل و خرجتون رو دقیق انجام می دید. اما یه روز تصمیم می گیرید یه مشاور مالی بیارید تا ببینه کارتون درسته یا نه. حسابدار همون کسیه که دخل و خرج رو ثبت می کنه و حسابرس مثل مشاوره که میاد و بررسی می کنه. اگه حسابدار اشتباهی کرده باشه حسابرس باید اونو پیدا کنه و اصلاح کنه.

خدمات حسابرسی و حسابداری چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت های کلیدی حسابداری و حسابرسی

خب حالا که متوجه کلیت کار این دو شدیم بریم سراغ تفاوت های دقیق تر.

۱. ماهیت کار

  • حسابدار : کارش دائم و روزمره ست. حسابدار همیشه مشغول ثبت تراکنش هاست.
  • حسابرس : کارش موقته. معمولاً هر چند وقت یک بار سر و کله اش پیدا میشه تا کارای حسابدار رو چک کنه.

۲. هدف اصلی

  • حسابدار : هدفش ثبت دقیق تراکنش ها و ارائه گزارش های مالیه.
  • حسابرس : هدفش بررسی اینه که آیا گزارش های مالی حسابدار دقیق و بدون اشکال هستن یا نه.

۳. وظایف روزانه

  • حسابدار : هر روز باید تمام تراکنش های مالی رو تو سیستم ثبت کنه فاکتورها رو دسته بندی کنه حقوق کارکنان رو محاسبه کنه و پرداخت ها رو انجام بده.
  • حسابرس : حسابرس معمولا چند روز یا هفته ای یک بار میاد و صورت های مالی رو بررسی می کنه تا ببینه آیا همه چیز با استانداردها مطابقت داره یا نه.

۴. نقش در شرکت

  • حسابدار : همیشه تو شرکت حضور داره و یکی از اعضای اصلی تیم مالی شرکت به حساب میاد.
  • حسابرس : حسابرس ممکنه از خارج از شرکت باشه و فقط برای بررسی های دوره ای بیاد.

تجربیات من

خودم زمانی حسابدار بودم و راستش بگم همیشه فکر می کردم که دیگه کارم درسته و نیازی به حسابرسی نیست. اما وقتی حسابرس ها اومدن متوجه شدم که چند جا اشتباه کرده بودم که اونا سریع پیدا کردن و درستش کردن. پس حسابرس ها خیلی هم بد نیستن و حتی می تونن کمک کنن تا کارتون بهتر پیش بره.

جدول مقایسه حسابداری و حسابرسی

معیار

حسابداری

حسابرسی

هدف

ثبت تراکنش های مالی و تهیه گزارشات

بررسی صحت گزارش های مالی حسابداران

زمان فعالیت

روزانه و همیشگی

موقتی و به صورت دوره ای

نقش در شرکت

عضوی از تیم مالی شرکت

خارجی و مستقل از شرکت

مسئولیت اصلی

محاسبه حقوق ثبت خرید و فروش و تهیه صورت های مالی

بررسی صحت صورت های مالی و کشف اشتباهات

سوالات متداول

آیا حسابدار می تونه حسابرس هم باشه؟

خیلی ها این سوال رو می پرسن. در جواب باید بگم که بله ممکنه یک حسابدار با تجربه بتونه حسابرس هم بشه. ولی نکته مهم اینه که حسابرس ها باید کاملاً مستقل از حسابدارهای شرکت باشن تا کارشون بی طرفانه انجام بشه.

آیا همه شرکت ها نیاز به حسابرس دارن؟

بستگی به قوانین هر کشور داره. توی ایران شرکت های بزرگ تر مثل شرکت های سهامی خاص و شرکت های بورسی باید حتماً حسابرس داشته باشن. ولی شرکت های کوچیک تر ممکنه این الزام رو نداشته باشن.

چرا باید گزارش های مالی حسابرسی بشن؟

به خاطر این که سرمایه گذاران سهامداران و دولت باید مطمئن بشن که شرکت داره به درستی کار می کنه و تقلبی تو کار نیست. حسابرس ها دقیقاً برای این کار وارد می شن.

نتیجه گیری

همه ما می دونیم که پول و حساب کتاب بخش مهمی از هر کسب وکاره. حسابدارها اونایی هستن که کارو شروع می کنن و حسابرس ها اونایی که مطمئن می شن کار درسته. پس نمی شه گفت یکی از این دو مهم تره. هردو به هم نیاز دارن تا یه شرکت بتونه به درستی کار کنه.

حالا شما چی فکر می کنید؟ آیا تاحالا با حسابداری یا حسابرسی کار کردید؟ تجربیاتتون رو تو بخش نظرات با من و بقیه به اشتراک بزارید!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خدمات حسابرسی و حسابداری چه تفاوت هایی دارند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خدمات حسابرسی و حسابداری چه تفاوت هایی دارند؟"، کلیک کنید.