لوگوی 90 سالگی دانشگاه تهران منتشر شد

لوگوی 90 سالگی دانشگاه تهران منتشر شد

لوگوی ویژه آیین های بزرگداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد. رویداد های این بزرگداشت، هشتم خرداد 1403 افتتاح می شود و تا پایان سال ادامه دارد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری گیلی نت، پیشنهاد منضم نمودن سابقه 90 ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از 17 قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت 1757 سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال 1402 از سوی دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه 1402 در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 898 این شورا که 28 فروردین ماه 1403 به ریاست آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی برگزار شد، واگذاری ماموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

«ایران آغازگر سنت دانشگاهی 1757 ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در 90 سالگی» به عنوان شعار آیین های دانشگاه تهران در نود سالگی، بر پس زمینه صفحات روزشمار تاریخی دانشگاه تهران در سال 1403 نقش بسته است.

بررسی سیر تکامل نماد های آموزش عالی ایران را می توان به پنج دوره شامل (1) تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال 271 میلادی، (2) تاسیس نظامیه ها در سال 1065 میلادی، (3) تاسیس ربع رشیدی در سال 1275 میلادی، (4) تاسیس دارالفنون در دسامبر سال 1814 میلادی و (5) شکل گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال 1934 میلادی تقسیم بندی نمود؛ بنابراین استفاده از این ظرفیت های تاریخی ملی که موجبات غرور ملی و امیدآفرینی را فراهم می سازد، نقطه عزیمت دانشگاه تهران در انتخاب شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی 1757 ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در 90 سالگی» بود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال 2017 میلادی (آذر ماه 1396 خورشیدی) برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را 1750 سال ثبت و آن را کهن ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه های بزرگ و نام آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به 1200 سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.
معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم اندوزی در کشور را به همگان اثبات می کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری ماموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی ایران یاد می کنند و در دیدار با دانشگاهیان در سیزدهم بهمن ماه 1388 فرمودند: «در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم ان شاءاللَّه باید باشد.» لذا بر اساس این تاریخچه ارزشمند نماد های آموزش عالی در ایران و نقش آفرینی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران در دوره کنونی که از تکامل تاریخی جندی شاپور، نظامیه، ربع رشیدی و دارالفنون شکل گرفته و میراث دار این تاریخ کهن است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین بزرگداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد 1403 افتتاح و در طول این سال دنبال می شود تا از طریق این رویدادها، ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و علمی تمدن ایرانی- اسلامی به جهانیان، به تبیین نقش دانشگاه تمدن ساز پرداخته شود.

فایل لوگوی ویژه آیین های بزرگداشت 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران»، از اینجا قابل دریافت است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لوگوی 90 سالگی دانشگاه تهران منتشر شد" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لوگوی 90 سالگی دانشگاه تهران منتشر شد"، کلیک کنید.